Het beste kerstpakket voldoet aan drie belangrijke eisen

In Nederland is het kerstpakket elk jaar weer voer voor uitgebreide discussies en het ontvangt of bijzonder goede kritiek of het wordt volledig onderuit gehaald. De Nederlandse werkgever staat dan ook elk jaar weer onder grote druk om dit goed te doen. Het is de bedoeling dat dit pakket motiveert aan het einde van het jaar, dat de inspanningen die geleverd zijn gewaardeerd worden en dat het bedrijf blij is met het personeel dat er werkzaam is. Dit alles moet dan ook binnen je strakke budget vallen. Wil je dit jaar een kerstpakket waar iedereen lovend over is? Denk dan na over de volgende punten.

Welk kerstpakket wil je personeel ontvangen?

Als je je personeel niet vraagt wat ze zouden willen hebben, dan blijft het altijd gokken. Je stelt jezelf wel kwetsbaar op, maar het houden van een enquête levert altijd belangrijke informatie op. Vraag je personeel direct wat ze willen ontvangen in hun kerstpakket dit jaar en wat ze goed en minder goed vonden aan het vorige pakket. Je zult zien dat de waarde van het cadeau een veel kleinere rol speelt dan de boodschap die het uitdraagt. Waardering wordt niet in euro’s uitgedrukt, maar in een mooi gebaar. Door een enquête te houden weet je exact wat je personeel belangrijk vindt en wat ze verwachten aan het einde van het jaar. Dat maakt jouw zoektocht al een stuk gemakkelijker en je kans op succes een stuk groter. 

Welke boodschap wil je uitdragen?

Zoals al even aangegeven is het de boodschap die je kerstpakket uitdraagt wat je personeel zal motiveren. Een kerstpakket dat bestaat uit een flesje wijn en een cadeaubon heeft geen boodschap, behalve dat het blijkbaar niet nodig was om er je best voor te doen dat jaar. De beste boodschap vind je door aandacht te besteden aan iets wat jullie met zijn allen hebben bereikt. Waar wil je waardering over uitspreken? Over de grote klant die jullie dit jaar binnen hebben gehaald? Over het keurmerk of de certificering die jullie hebben gekregen? Over de manier waarop jullie duurzamer zijn geworden? Over de extra inzet die je personeel heeft getoond tijdens een bijzonder drukke periode?

Kies een thema dat daarbij aansluit

Nu je weet welke boodschap je wilt uitspreken met je kerstpakket, kun je een thema uitkiezen. Het is dan belangrijk dat je medewerkers alleen naar het pakket moeten kijken en al begrijpen waar het over gaat. Is de grote klant Zweeds? Kies dan een pakket met een Zweeds of Scandinavisch thema. Er worden ook kerstpakketten aangeboden met ecologische producten of met een milieuthema. Extra inzet waardeer je met een spa pakket. Denk hier goed over na, want dit thema is wat jouw personeel gaat motiveren. Op die manier maak je er vast een succes van dit jaar.

Tip: koop je kerstpakketten online via Kerstpakketten IDEE. Het aanbod daar is groot en de prijzen zijn gunstig. Als je een grote bestelling plaatst krijg je volumekorting of mag je je kerstpakket zelf samenstellen zonder extra kosten.