Verschillende sociale media kanalen

Je hebt verschillende soorten sociale media kanalen tegenwoordig. Dat komt omdat er steeds meer apps worden ontwikkeld die als doel hebben om sociale contacten te maken en te onderhouden. Elke app heeft zijn eigen gebruikers want iedere app is uniek. Maar wat zijn precies de verschillen tussen de sociale media apps? En wie gebruikt nu juist meer de ene sociale media app dan de ander? Dat zijn vragen die hieronder beantwoord zullen worden met een daarbij gegeven uitleg zodat jij zelf ook kan bepalen welke apps bijvoorbeeld jou nog meer aanspreken wanneer je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt of een influencer bent.

LinkedIn is een voorbeeld

LinkedIn is de perfecte app wanneer je vooral sociale contacten wil maken en onderhouden op zakelijk gebied. Op deze apps kun je met collega’s praten maar ook met anderen. Vaak is de app wel gerelateerd aan je loopbaan of je carrière. Je kunt als bedrijf ook kiezen voor LinkedIn uitbesteden. Dit betekent dat je professionals berichten laat maken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf voor een vergoeding. Hierdoor hoef jij niet zelf meer berichten te bedenken of iemand in te huren die dit voor je doet. LinkedIn uitbesteden is daarom ook het meest populair voor bedrijven die hun sociale contacten gemakkelijk willen onderhouden.

Instagram en Snapchat

Wanneer er naar de jongeren in de samenleving wordt gekeken, zien we vooral dat zij apps zoals Instagram en Snapchat hebben. Deze apps bestaan eigenlijk vooral uit foto’s, liken en reageren. Het is een gemakkelijke manier om sociaal contact te onderhouden en aan te gaan. Voor sommige influencers is Instagram zelfs een bron van geld. Doordat influencers bijvoorbeeld samenwerkingen aangaan of adverteren verdienen zij veel geld. Naast Instagram en Snapchat is er sinds een paar jaar een nieuwe sociale media app: TikTok, Op deze app worden vooral video’s geplaatst van dansjes en trends. Er is ook een groei te zien in het gebruik van deze apps onder ouderen.